Doplnky stravy a pandémia COVID-19: rozsiahly lekársky prehľad o náraste globálneho predaja

Počas začiatku pandémie COVID-19 (2020 – 2021) prudko vzrástol celosvetový predaj doplnkov stravy – najmä produktov určených na podporu imunity (vitamín D, vitamín C, zinok, baza čierna, multivitamíny, probiotiká). Táto analýza syntetizuje recenzovanú literatúru, trhové správy a autoritatívne vyhlásenia zdravotníckych agentúr s cieľom opísať, o koľko sa predaj posunul, ktoré kategórie rástli najviac, regionálne vzorce, faktory (psychologické, epidemiologické, distribučné), bezpečnostné/regulačné otázky a dôsledky pre verejné zdravie. Kľúčové kvantitatívne zistenia: niekoľko zdrojov uvádza veľmi veľký nárast dopytu a rastu predaja v roku 2020 v porovnaní s očakávaniami pred pandémiou (príklady nižšie). PMC+2PR Newswire+2


1. Prečo je to dôležité (krátky úvod)

Pandémia vytvorila jedinečnú kombináciu (a) novej infekčnej hrozby, (b) intenzívneho záujmu médií a spotrebiteľov o stratégie individuálnej ochrany a (c) zmien v dodávateľskom reťazci a distribúcii (rast online predaja, hromadenie zásob v lekárňach/maloobchode). Táto sústava síl rýchlo zmenila správanie spotrebiteľov smerom k produktom predávaným na podporu imunity a všeobecnej odolnosti. Lekári, regulátori a plánovači verejného zdravia potrebujú presné údaje o týchto zmenách, pretože užívanie doplnkov výživy ovplyvňuje liekové interakcie, laboratórnu interpretáciu (napr. vysoké dávky vitamínov) a vystavenie populácie živinám. Kancelária pre doplnky výživy+1


2. Zdroje údajov a prístup

Táto recenzia integruje:

  • recenzovaná literatúra a recenzie s otvoreným prístupom (PubMed/PMC),
  • významné správy o prieskume trhu a súhrny z odvetvia (Nutrition Business Journal / New Hope Network, Euromonitor, Grand View Research, IQVIA),
  • autoritatívne vyhlásenia zdravotníckych agentúr (Úrad pre výživové doplnky NIH),
  • tlačové správy sumarizujúce správy o trhu.

Pri diskusii o veľkostiach a zložených ročných mierach rastu (CAGR) citujem pre každý údaj pôvodné trhové správy; ak existujú iba kvalitatívne alebo jednoročné odhady, jasne ich označujem ako „jednoročné“ alebo „odhad zo správy“. IQVIA+4PMC+4PR Newswire+4


3. Hlavné čísla (čo uvádzajú rôzne zdroje)

  • Systematická syntéza trhu zistila, že globálny predaj doplnkov stravy začiatkom roka 2020 výrazne vzrástol; jeden recenzovaný prehľad uviedol, že globálny predaj doplnkov vzrástol medzi rokmi 2018 a 2020 približne o 50 % , pričom predaj v roku 2020 presiahol približne 220 miliárd USD (práca syntetizovala dostupné odhady trhu). PMC
  • Časopis Nutrition Business Journal (NBJ) uviedol, že trh s doplnkami výživy v roku 2021 vzrástol o 7,5 % , pričom tržby dosiahli 4,15 miliardy USD a skončili o viac ako 5 miliárd USD vyššie, ako boli prognózy z roku 2019 pred pandémiou COVID-19, čo svedčí o tom, že dopyt počas pandémie prekročil predchádzajúce prognózy. PR Newswire
  • Materiály spoločnosti Euromonitor o spotrebiteľskom zdraví a vzorový pasport svetového trhu naznačujú, že vitamíny a výživové doplnky tvorili veľmi veľkú časť globálneho trhu so spotrebiteľským zdravím (napr. kategória spotrebiteľského zdravia a trend „rastúcej imunity“) a že doplnky zamerané na imunitu zaznamenali v roku 2020 bezprecedentný nárast predaja. Euromonitor+1
  • Spoločnosť Grand View Research a ďalší odborníci v tomto odvetví zdokumentovali rýchly rast v segmentoch doplnkov zameraných na imunitu a posunuli širší trh s doplnkami stravy na trajektóriu expanzie v hodnote niekoľkých miliárd dolárov do roku 2020 (príklad: globálny trh s doplnkami stravy sa odhaduje na približne 192 – 220 miliárd USD v závislosti od roka a zdroja; imunošpecifické subtrhy v hodnote niekoľkých miliárd dolárov). Grand View Research+1

4. Medziročný prehľad (vybrané publikované odhady)

Tabuľka 1 – Vybrané hlásené hodnoty a medziročné pozorovania (syntetizované z citovaných zdrojov)

RokReprezentatívne pozorovanie (zdroj)
2018Základná fáza rýchleho rastu doplnkov (predpandemický trhový momentum). PMC
2019Existovali trhové prognózy spred pandémie COVID-19; NBJ neskôr informovala, že tržby v roku 2021 boli o viac ako 5 miliárd USD vyššie ako prognózy z roku 2019 spred pandémie COVID-19. PR Newswire
2020Prudký nárast začiatkom roka 2020 – mnohé trhy hlásili prudký nárast dopytu po produktoch na podporu imunity (vitamín C, D, zinok, baza čierna). Globálne odhady predaja v sektore doplnkov výživy sa v roku 2020 v niektorých syntézach uvádzali na približne 220 miliárd USD. PMC+1
2021Rast trhu pokračoval: NBJ vykázala v roku 2021 rast trhu o 7,5 % (pridalo sa 4,15 miliardy USD ). Euromonitor a IQVIA dokumentovali pokračujúci, ale variabilný rast v rôznych regiónoch a produktových kategóriách. PR Newswire+1
2022+Rast sa v niektorých regiónoch spomalil, keďže očkovanie znížilo obavy, ale dlhodobejší dopyt a nové spotrebiteľské návyky (online nákupy, trvalý záujem o konkrétne kategórie) si udržali zvýšenú základnú úroveň v porovnaní s prognózami spred roku 2019. Odborníci na priemysel predpokladajú pokračujúce viacpercentné CAGR na toto desaťročie. Euromonitor+1

Poznámky: Rôzne spoločnosti zaoberajúce sa prieskumom trhu používajú rôzne účtovníctvo (maloobchodný predaj vs. tržby výrobcov; rozdiely v menách a kalendári), takže absolútne čísla sa líšia. Konzistentný vzorec naprieč zdrojmi je: výrazný nárast v roku 2020 , pokračujúci nadpriemerný rast v roku 2021 a následne nová zvýšená základná hodnota. PMC+1


5. Ktoré kategórie doplnkov výživy zaznamenali najväčší nárast?

Viaceré zdroje sa zhodujú v tom, že pandémia vyniesla na vrchol produkty zamerané na imunitu :

  • Vitamín D – intenzívny záujem kvôli observačnému výskumu, ktorý spája nižší stav vitamínu D s horšími výsledkami COVID-19 (hoci kauzalita a odporúčania sú stále predmetom diskusie). Dopyt po doplnkoch vitamínu D výrazne vzrástol. Kancelária doplnkov+1
  • Vitamín C a zinok – klasické doplnky stravy proti prechladnutiu/chrípke zaznamenali prudký nárast maloobchodných tržieb, keďže spotrebitelia hľadali okamžité riešenia. Euromonitor
  • Multivitamíny a kombinované „imunitné zmesi“ (bylinné extrakty, baza čierna, echinacea) – rýchle uvedenie produktov na trh a rast marketingu na platformách elektronického obchodu.
  • Probiotiká a bylinné adaptogény – aj tieto kategórie zaznamenali rast, keďže sa rámcovanie zdravia a pohody rozšírilo nad rámec okamžitých nárokov na imunitu. Grand View Research

Kvantitatívne, správy z odvetvia variabilne rozdeľujú percentuálny nárast podielu podľa kategórie; konzistentnou témou je, že SKU označené ako imunita rástli počas prvých vĺn pandémie rýchlejšie ako SKU pre všeobecné zdravie. Euromonitor+1


6. Regionálne vzorce

  • Spojené štáty a Severná Amerika: obzvlášť veľké nárasty v maloobchode začiatkom roka 2020 (v lekárňach a online). NBJ a IQVIA zdokumentovali dvojciferné nárasty na úrovni produktov v niektorých kategóriách imunity. PR Newswire+1
  • Európa: výrazný nárast, ale variabilný v jednotlivých krajinách v závislosti od informácií o verejnom zdraví a regulačných obmedzení týkajúcich sa tvrdení. Euromonitor zdokumentoval, že ázijsko-tichomorský región a niektoré európske trhy prejavujú silný záujem o produkty na ochranu imunity Euromonitor+1
  • Ázia a Tichomorie a Latinská Amerika: odlišné vzorce – Ázia a Tichomorie zostali motorom rastu; niektoré latinskoamerické trhy čelili ekonomickým nepriaznivým vplyvom, ktoré po počiatočných nárastoch znížili tržby. Euromonitor

7. Faktory nárastu (syntéza založená na dôkazoch)

  1. Vnímané riziko a reakcia na strach: nástup novej respiračnej pandémie viedol k vysokej vnímanej zraniteľnosti a motivovanému ochrannému správaniu vrátane užívania doplnkov. (Údaje o správaní a predaji sa zhodujú.) Euromonitor
  2. Zosilnenie v médiách a na sociálnych sieťach: skoré správy, špekulácie a obsah influencerov propagovali doplnkové stratégie (niektoré dôkazy o rozšírených tvrdeniach o sociálnych médiách). Euromonitor
  3. Dynamika maloobchodu: hromadenie zásob, obmedzenia dodávok niektorých skladových položiek a rýchly prechod na elektronický obchod a priame predajné kanály spotrebiteľom. IQVIA a ďalší zdokumentovali zmeny kanálov. IQVIA
  4. Propagačná aktivita a uvedenie nových produktov na trh: výrobcovia rýchlo uviedli na trh „imunitné zmesi“, čím zvýšili počet skladových jednotiek (SKU) a viditeľnosť v maloobchode. Grand View Research

8. Bezpečnosť, účinnosť a regulačné hľadisko

  • Účinnosť: autoritatívne recenzie (napr. NIH ODS) a systematické recenzie dospeli k záveru, že dôkazy nie sú dostatočné na odporúčanie akéhokoľvek konkrétneho doplnku na prevenciu alebo liečbu COVID-19; určité živiny (napr. korekcia zjavného nedostatku vitamínu D) sú však štandardnou klinickou starostlivosťou. Doplnky predávané ako prevencia alebo liečba COVID-19 nie sú vo väčšine jurisdikcií zákonnými tvrdeniami o chorobe. Úrad pre doplnky stravy+1
  • Bezpečnosť: hromadné užívanie zvyšuje vystavenie populácie vyšším dávkam – čo vyvoláva obavy z interakcií (napr. vysoké dávky vitamínu K s antikoagulanciami, vysoký obsah zinku s nedostatkom medi), kontaminácie alebo nevhodnej náhrady lekárskej starostlivosti. Lekári by sa mali počas zosúladenia liečby opýtať na užívanie doplnkov. PMC
  • Regulácia a tvrdenia: regulačné orgány (FDA v USA, členské štáty EMA, národné potravinové agentúry) vydali usmernenia obmedzujúce tvrdenia o chorobách. Samoregulácia v tomto odvetví a dohľad nad reklamou sa zintenzívnili s rastúcim dopytom a pochybnými tvrdeniami. Úrad pre doplnky výživy+1

9. Dôsledky pre verejné zdravie a klinické odporúčania

  • Opýtajte sa pacientov na doplnky stravy : pravidelne uvádzajte doplnky stravy v anamnéze liekov, najmä u pacientov s polyfarmáciou alebo chronickým ochorením. (Praktický krok pre klinických lekárov.) PMC
  • Náprava nedostatkov, ak sú prítomné : meranie a liečba potvrdených nedostatkov (napr. vitamínu D u určitých rizikových populácií) zostáva primeraná a založená na dôkazoch; prevencia nedostatku je rozumnou politikou verejného zdravia. Úrad pre doplnky výživy
  • Jasné poradenstvo pre pacientov o obmedzeniach dôkazov : lekári by mali vysvetliť, že doplnky výživy nepreukázateľne zabraňujú alebo liečia COVID-19, a zdôrazniť očkovanie a opatrenia verejného zdravia.
  • Dohľad a farmakovigilancia : regulačné orgány a klinickí lekári by mali monitorovať nežiaduce udalosti, interakcie a problémy s kvalitou produktov s rastúcim užívaním doplnkov. PMC

10. Príklady tabuliek a navrhované grafiky

Tabuľka 2 – Príklad: zjednodušený prehľad globálnych predajov (ilustratívna syntéza; čísla pochádzajú z citovaných odvetvových správ a akademických syntéz)

MetrikaReprezentatívny odhad / poznámkaZdroj
Globálny predaj doplnkov (2020)~220 miliárd USD (súhrnný odhad uvedený v prehľadoch literatúry týkajúcich sa rastu v rokoch 2018 – 2020).PMC
Rast trhu v roku 2021 (signály z USA/globálne)+7,5 % rast v roku 2021 (NBJ, úroveň trhu).PR Newswire
Imunitný podtrh (2020 – 2021)Rýchly dvojciferný nárast maloobchodných tržieb mnohých imúnnych SKU začiatkom roka 2020 (v závislosti od regiónu/produktu).Euromonitor+1
Predpoveď CAGR (2024 – 2030, imunita alebo doplnky)V rôznych správach sa uvádza, že priemyselné prognózy naznačujú CAGR pre imunitné subsegmenty približne 8 – 11 % a pre širšie doplnky výživy stredné až vysoké jednociferné hodnoty.Výskum Grand View+1

Grafické návrhy (obrázky pre článok v časopise):

  • Obrázok 1: Globálny predaj doplnkov výživy v rokoch 2015 – 2022 (stĺpcový graf) znázorňujúci inflexný bod v roku 2020 (údaje čerpané z Euromonitor / NBJ / Grand View, kde je to možné). Euromonitor+2PR Newswire+2
  • Obrázok 2: Zmena podielu kategórie (2019 oproti roku 2020) znázorňujúca percentuálny nárast pre vitamín D, vitamín C, zinok, baza čierna a multivitamíny. (Zdroj: údaje zo sledovania maloobchodu – IQVIA / NBJ / Euromonitor). IQVIA+2PR Newswire+2
  • Obrázok 3: Regionálna tepelná mapa percentuálneho rastu predaja doplnkov výživy počas roku 2020 (USA, Európa, Ázia a Tichomorie, Latinská Amerika). (Použite Euromonitor a regionálne správy.) Euromonitor

Ak chcete, môžem vytvoriť prehľadný obrázok (matplotlib) zobrazujúci ilustratívny časový rad a stĺpcový graf rastu kategórie na základe vyššie uvedených číselných odhadov (jasne by som ich označil ako zostavené odhady a uviedol by som poznámky pod čiarou k zdroju).


11. Limity, neistoty a metodologické poznámky

  • Prieskumné spoločnosti používajú rôzne metodiky (pokrytie maloobchodných kanálov, mena a načasovanie), takže absolútne čísla sa líšia – interpretujte trendy, nie presné menové súčty, pokiaľ necitujete jeden zdroj. Euromonitor+1
  • Rýchlo sa meniace správanie spotrebiteľov počas krízy môže spôsobiť krátkodobé výkyvy, ktoré nie sú trvalé; určitý záujem o imunitu ustúpil po zmene očkovania a vnímania rizika – táto nuansa sa objavuje v longitudinálnych analýzach. Euromonitor

12. Stručný, praktický záver pre klinických lekárov a odborníkov v oblasti verejného zdravotníctva

  1. Očakávajte vyššiu prevalenciu užívania doplnkov vo všeobecnej populácii od roku 2020 – opýtajte sa pacientov. PMC
  2. Informujte, že doplnky výživy nenahrádzajú očkovanie ani klinickú liečbu; v prípade prítomnosti nutričných nedostatkov ich upravte. Kancelária pre doplnky výživy
  3. Zasadzujte sa za lepšie monitorovanie bezpečnosti doplnkov a jasnejšie verejné informácie s cieľom predchádzať dezinformáciám Euromonitor

13. Vybrané referencie a ďalšie čítanie (klikateľné odkazy)

  • Globálny prehľad doplnkov stravy: regulácia, trh a dôsledky pre zdravie — prehľad PubMed Central sumarizujúci rast trhu a zdravotné/regulačné otázky. PMC
  • Časopis Nutrition Business Journal (NBJ) – Dodatok k obchodnej správe za rok 2022, súhrn – NBJ / PR Tlačová správa sumarizujúca 7,5 % rast v roku 2021. PR Newswire
  • Euromonitor: Svetový trh so spotrebiteľským zdravím (ukážka) – ukážkový PDF dokument Euromonitor opisujúci trend „rastúcej imunity“ a segmentáciu trhu (vrátane ukážkového pasportu svetového trhu). Euromonitor
  • Úrad pre výživové doplnky NIH – Výživové doplnky v čase COVID-19 (informačný list pre zdravotníckych pracovníkov) – autoritatívne vyhlásenie o dôkazoch a odporúčaniach. Úrad pre výživové doplnky
  • Grand View Research — Veľkosť a výhľad trhu s výživovými doplnkami — prognózny materiál pre odvetvie zobrazujúci predpokladané veľkosti trhu a rast subsegmentu imunity. Grand View Research+1